Thursday, May 19, 2011

KESELAMATAN PEKERJA



Didalam mana mana industri ,keselamatan pekerja pekerja perlu di beri perhatian yang serius kerana pekerja adalah assest kepada industri dan juga organisasi kita. Di dalam Industri Pertanian khususnya pekerja ladang keselamatan penggunaan peralatan jentera dan penggunaan racun rumpai maupun makhluk perosak diberi tumpuan khusus.
 PAKAIAN PELINDUNGAN
Pengunaan racun makhluk perosak perlu mengikut arahan cara penggunaan racun dan perhatian khusus kepada pakaian perlindungan. Terutama penutup hidung dan muka. Berikut adalah contoh pelindung dimasa applikasi racun makhlok perosak.
Perlindungan ketika menggunakan racun makhluk perosak

Mata di lindungi dengan cermin yang tidak telap udara
dan hidung mulut mempunyai lapisan karban aktif yang menyerap sebarang racun di udara ketika penafasan


BANTUAN KECEMASAN- KOTAK BANTUAN AWAL

Bagi Mengatasi keadaan kecemasan pihak ladang perlu mempunyai Kotak Bantuan Kecemasa n awal. Ini bagi membolehkan sebarang kemalangan berlaku dapat bantuan awal sebelum bantuan pihak profesional perubatan di terima. Berikut adalah contoh kotak bantuan kecemasan:
Kota Bantuan Awal - First Aid Box Ditempatkan di lokasi yang mudah di dapati


ARAHAN BIMBINGAN MENGENDALI SEBARANG KECEMASAN
Papan tanda amaran awal perlu di tempatkan di tempat tempat strategik supaya pekerja sentiasa waspada tetang potensi bahaya. Arahan mengatasi sebarang kecemasan dan krisis juga boleh di lekatkan di tempat penting supaya pekerja dapat mempelajari dan mengambil tindakan apabila kecemasan berlaku.
                Arahan dan Kaedah Mengendali Kecemasan






















No comments:

Post a Comment