Sunday, May 1, 2011

JENUN JENIN WASWAS WAWASAN KEMAJUAN TEKNOLOGI AMALAN

Datuk Harun Zain , JP*
Assalamu mualaikum dari Mat Jenen anak saudara Jenun anak menakan Laila Majnun .Di alamat :
                 Saujana Agriculture and Soil Consultancy
                 1F Lorong Setia ,Taman Setiabudi,Tikam Batu
                 086000 Sungai Petani Kedah
                 Email: saujanagrosol@yahoo.com.my

Kalau ada lapang boleh melawat  : http://tkpmgajahxmati.blogspot.com/
Supaya Jenun Jadi Jenin Jenin Jadi Was Was  jadi Wawasan jadi Kemajuan Amalan Teknologi.


FROM FARM TO YOU :SALM LINK INTERNET & MOBILE SERVICE
SALM LINK MOBILE UNIT
SALM LINK


POSTIF MIND SET
Kerja DTO TKPM tu berat sebab tu Dato Nazli Melaka Delight  awal awal lagi dah dislike lari dari jadi DTO  Melaka. Struktur tak jelas .Di TKPM Gajah Mati ,tiada  staff ,tiada comminment oleh itu semua nak pass the Bulk. Tiada  pengurus yang nak di nasihat,kalau ada pun belum tentu nak dengar kerana hiraki of command conflicting.Bahagian Komoditi hanya anggap kerja TKPM 5%.So kena kerja dari 7 pagi sampai 9 malam cover semua kerja pengurus dan kerja lain seperti design dan prototype projek intergrasi!! Bahagian Kenjenteraan memberi sokong yang baik dari pengairan dan infrastruktur.Alhamdullilah. Kalau tidak buntulah. JPS pun bagi sokongan peruntukan dan pengairan. Ini kritikal kerana Kedah Utara kemarau empat bulan. Sebab itu Gajah dulu dulu pun semput dahaga dan lapar.
Kena Jihad melihat susah payah Perserta Peserta dan juga Bangla2 : Ada yang tak di bayar gaji (kita sedekah lah sedikit sebab sesama Islam dan mereka itu musafir.Ada kena pau oleh pemeras ugut- pun bagi sedekah sedikit kesian kat depa,kalau raya tu bagi duit raya supaya dia happy. Bangla nak Pinjam duit bagi,Staff dan peserta nak beli komputer bayar ansuran bagi.Peserta2  tu kita ajar melalui contoh . Macam iklan,tong bekas racun kita sponsor duit poket sendiri. Projek Mat Jenin tu proto type untuk weed control ( Kambing,Arnab,Ayam,Ayam Peru, ikan puyu,ikan telapia,ikan keli,dan kitar semula air dan sisa ladang). Itu pun di Sponsor oleh Saujana Agriculture; Information dan teknology dari penyelidekan setahun dah ada tapi depa dok buat bising kat Teluk Chengai buat apa? Aku mana boleh dengar. Kenapa tak tanya. Panggil buat presentation ka ddln. NEGATIVE MIND NO PROGRESS.Perjuangan itu pengorbanan.
Sekarang ini duduk fokus mengenai  ikan Telapia dan menulis proposal paper Pertanian Integrasi. Buat dan kemaskini blog,you tube sedikit masa lagi,facebook. Semua ini perlu di perkenalkan kepada peserta2 untuk kemjuan sebgaimanan kita memperkenalkan komputer pada tahun 1985 kepada lepasan Institut. Itu pun kena beli komputer sendiri. Sebab semasa itu komputer baru ada golongan menggap nya sebagai mainan. Sekarang   PM pun ada facebook ,twistter,blog.......... Masa dah berubah. Masa itu pedang kalau kamu tidak memotong dengannya ia akan memotong kamu kata pepatah Arab.

PROJEK PROTOTYPE INTERGRASI KAWALAN RUMPAI MENGGUNAKAN AYAM
Kedudukan Rumpai July 2010


Selepas Projek Kawalan Rumpai Sangakr Bergerak

Model sangkar Begerak


Sangkar Bergerak : Kawalan Hujan dan Panas
MENGGUNAKAN KAMBING
Rumpai Ladang Tebu

Kwalan Rumpai Oleh Kambing
MENGGUNAKAN ARNAB
Pagar Bergerak Arnab





Kesan Merumpai Oleh Arnab

Sangkar di Seret Ke Kawasan Rumpai

Kawasan Rumpai Yang di Bersihkan Arnab
*JP kata En Harun Zain j= jangut p= putih  tanda wisdom / kebijaksanaan orang tua.

No comments:

Post a Comment