Wednesday, January 12, 2011

PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN ,PERNIAGAAN ADALAH PEMASARAN

PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN

Perniagaan adalah proses membekal produk atau perkhidmatan kepada pelanggan. Ia melibatkan pelaburan modal ,pengeluaran dan pemasaran hasil kepada perlanggan. Perniagaan adalah bakti kepada masyarakat.
Oleh itu kita perlu merekod segala perbelanjaan,amalan kerja  kita dan pendapatan kita bagi mengetahui untung dan rugi.  Dengan cara ini kita boleh memperbaiki kelemahan yang merugikan kita.
Dari rekod ladang kita dapat menilai trend kos bagi semua input tenaga mau pun bahan. Kita juga dapat mengkaji trend pasaran mengikut musim dan juga gred produk di hasilkan . Dengan itu kita dapat merancang dengan lebih baik di masa akan datang.

PERNIAGAAN ADALAH PEMASARAN



Perniagaan mana tidak ada pemasaran dan produk mana tidak ada jenamanya sendiri. Kerana jenama memberi panduan kepada pelanggan apa yang di kehendakinya. Oleh itu jenama seperti Jaguh Jagung,Nenas Enak Manis,Pisang Harum adalah satu proses mebezakan hasil yang berkualiti dengan yang tidak berkualiti.
Tidakkah pepatah mengatakan Harimau Mati Tinggal kan Belang (kult nya yang berbelang untuk kegunaan manusia) Manusia Mati Tinggalkan Nama jastru JENAMA

PEJENAMAAN PRODUK DAN PREMIS

Selain dari nama produk pejenamaan premis juga penting memberi perbezaan antara produk yang baik dengan yang buruk. Tidak hairan lah kita ada jenama umum seperti Kelapa Bali,Cabai Melaka,Asam Jawa,Besi Khursani , kain Pulikat,Mee Jawa,Mee Bandung. Ini contoh pejenaamaan  orang dahulu tetang produk nya berdsarkan tempat sumber di dapati atau resepi ala franchise dulu. Ia juga mengambarkan kualiti piawaiaan produk. Produk industri pula menulis Made in ...............England,Japan,Hongkong. Di suatu masa "Made in England" dianggap lebih baik dari "Hongkong"tetapi tidak lagi sekarang kerana Made in Malaysia juga sudah tersebar serata Dunia setelah Malaysia berkechimpung dalam Dunia Industri sejak 30 tahun dahulu.

PEMASARAN ADALAH PENYEBARAN MAKLUMAT: Komuniksi interpersonal,SMS,Poster dan Internet.
 Langkah Pejualan
P- Menarik Perhatian
M-Memupuk Minat
I-Merangsang Keinginan
P-Bertindak Menyediakan Premis dan Penghantaran
J-Akad Jual Beli
S-Mengekalkan Siratul Rahim

Ia ada tujuh langkah ia itu  menarik perhatian ,memupuk minat,membangunan keiginan ,bertindak menyediakan premis , penghantaran dan berurusan jual beli serta mengekal silaratul rahim.
Langkah Menarik Perhatian boleh di buat secara konvensional dengan iklan,poster dan lembaran 

serta lebih terkini  melalui internet Agrobazar,Blog,You Tube,Twitter dan Facebook

Kemunikasi interpersonal juga boleh di buat melalui pelawat pelawat dan juga pelanggan sedia ada.
DTO sedang memberi Taklimat kepada pelawat pelawat TKPM
PREMIS OUTLET DAN PENGHANTARAN

Dengan itu TKPM memperkenalkan SALM ZONE ia itu kawasan yang mengeluarkan hasil  berkualti dan berakreditasi. Langkah berikutnya perlu melebel produk dan beg/pembungkusan. SALM ZONE adalah penjenamaan lokasi oleh itu ia perlu menyediakan produk berpiawaian Skim Akreditasi Ladang Malaysia.



LINGKAGE DAN NETWORKING 

Rangkaian pasaran juga boleh di perluaskan dengan mengadakan  hubungan dengan perais2 dan pemborong secara langsung di pekan atau di kawasan perindustrian jauh dari TKPM.
Rangkaian Di Kawasan Perindustrian Tikam Batu & Kepala Batas Pulau Pinang
Iklan Rangkaian Perais/Pemborong di Kawasan Industri Tikam Batu







No comments:

Post a Comment